JAVA SWİNG KÜTÜPHANESİ VE GÖRSEL PROGRAMLAMAYA KISA BİR GİRİŞ

Haziran 29, 2020 0 Yazar: alikperislam

JAVA SWİNG KÜTÜPHANESİ VE GÖRSEL PROGRAMLAMA :

GÖRSEL PROGRAMLAMA NEDİR ———->

          Görsel programlama aslında bir bilgisayar programı yapmaktır yani bilgisayar programı arayüzü diyebiliriz. Görsel programlama nerdeyse her dilde yapılabilir fakat bazı dillerde exe’yi kendiniz oluşturmanız gerekirken visual studio gibi programlarda ise oluşturduğunuz arayüzü derleyici direk olarak bir exe dosyasına çevirebilmektedir. Visual studio gibi programlama yapılan programlarda arayüz tasarımı çok daha rahat ve basit bir şekilde yapılabilmektedir. Basit olarak sürükle bırak tarzında bir arayüz tasarımı yapabilir daha sonrasında arayüzün elemanlarına çift tıklanılartak gerekli kodlar yazılır ve o button, textbox, label vs’nin ne işe yarayacağına ilişkin komutları verilebilir. Görsel programlama UI(user interface) olarak yani kullanıcı arayüzü veya grafiksel kullanıcı arayüzü olarakta anılmaktadır.

         Neredeyse her dilde arayüz programlanabilir, arayüz prgramlamayabilmek için yani görsel programcılık için o programlama dilinin gerektirdiği kütüphaneleri kullanabilmek gerekiyor. Örneğin javada swing kütüphanesi visual studio gibi sürükle bırak mantığıyla tasarım yapmaya olanak sağlar, pythonda pyqt5 veya tkINTER kütüphanesi gibi. Görsel programlama için en uygun dil c# olmakla beraber java’da görsel programlama için çok ideal bir dildir. Görsel programlama ile yani arayüz ile birçok program yapılabilmektedir. Örneğin; Hastane takip otomasyonu, hal meyve-sebze takip programı, hasta takip programı, çalışan takip programı, çalışan maaş programı, Microsoft programları, adobe programları, öğrenci not programı, roket bilgisayarı için antenile veri alış-veriş programı, iha0 veya iha1 için veri alış-veriş ve koordinat saptama programı vs… Görsel programlama birçok konuda karşımıza çıkmakta ve programcılığın çok önemli kilit noktalarından bir tanesidir. 

JAVA SWİNG KÜTÜPHANESİ GİRİŞ ———-> (INTELLİJ İDEA İLE)

import javax.swing.*;
import static javax.swing.UIManager.*;
public class opengui {
    public static void main(String[] args) {

        // windows’a uygun hale gelmesi için form’un bu şekilde yapılıyor.
        // windows’un component yapısına dönüşmüş olacak yani butonun üzerine gelince hassasiyet vs oluşacak.
        // bu yapılmasa da olur ama bunu yapınca işletim sistemine daha uygun ve güzel oluyor form.
        try{
            UIManager.setLookAndFeel(UIManager.getSystemLookAndFeelClassName());// burda hata verince try catch’e al
        }
        catch (ClassNotFoundException e){
            e.printStackTrace();
        }
        catch (InstantiationException e){
            e.printStackTrace();
        }
        catch (IllegalAccessException e){
            e.printStackTrace();
        }
        catch (UnsupportedLookAndFeelException e){
            e.printStackTrace();
        }

        // yeni bir thread oluşturmak için formun tekrar basılabilir hale gelmesi için.
        SwingUtilities.invokeLater(new Runnable() {
            @Override
            public void run() {
                form01 f = new form01();
                f.setVisible(true);
            }
        });
        /*form01 f = new form01();
        f.setVisible(true); // şimdilik kabaca çalışması için.*/
    }
}

//////////////////////////////////////////////

import javax.swing.*;
import java.awt.event.ActionEvent;
import java.awt.event.ActionListener;
public class form01 extends JFrame { // Jframe’den extends etmemiz gerekmektedir.
    private JPanel panel1;
    private JTextField textField1;
    private JTextField textField2;
    private JButton çalıştırButton;
    private JTextPane textPane1;

    public form01(){
        add(panel1); // paneli eklemek için kullanıyoruz bir constructer altında.
        setSize(400,400); // genişlik ve yükseklik pencere için.
        setTitle(“İlk java swing form’u”); // pencerenin ismini girmiş olduk.
        setDefaultCloseOperation(JFrame.DISPOSE_ON_CLOSE); // programı kapatınca ramde de kapanmış olması için
        // yani çalışmayı durdurması için bu yazıyoruz.
        // ÇALIŞTIR BUTONUNA GÖREV ATIYORUZ.
        // BİR BUTON VS İÇİN GÖREV ATAYACAKSAK UZERİNE SAĞ TIKLAYIP CREATE LISTENERE BASMAMIZ GEREK DAHA SONRA YAPILACVAK
       // İŞLEMİ SEÇEREK GEREKLİ ATAMALARI YAPMALIYIZ.
        çalıştırButton.addActionListener(new ActionListener() {
            @Override
            public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                String ad,soyad; // ad soyad değişkenlerini oluşturmuş olduk.
                ad =textField1.getText(); // ad değişkenine ilk girilen veriyi atadık gettext() ile
                soyad =textField2.getText(); // // ad değişkenine ikinci girilen veriyi atadık gettext() ile
                System.out.println(ad + ” ” +soyad); // terminalde yazdırmış oluyoruz bu şekilde.
            }
        });
    }
}